سبد خرید

جلسه پنجم – بربلندی و عملیات خاکی راه

جلسه پنجم – بربلندی و عملیات خاکی راه

دوستان عزیز و مهندسین عمران گرامی

در جلسه پنجم از دوره جامع طراحی سیویل مجتمع‌های صنعتی و نفتی می‌خواهیم مبحث مربوط به طراحی جاده رو جمع‌بندی کنیم.

با توجه به اینکه در طی جلسات گذشته و در نرم‌افزار سیویل‌تری‌دی CIVIL 3D، کریدور جاده مدل‌سازی و طراحی شد، حالا گام بعدی که لازم است انجام دهیم این است که یک سری نمونه‌برداری Sampling روی کریدور انجام شود. سپس مقاطع عرضی طبق آن‌ها استخراج شوند. بر اساس مقاطع عرضی که به دست آمدند، می‌توانیم احجام عملیات خاکی راه را توسط حساب کنیم. به این لیست در کار راه‌سازی، لیست کوپاژ می‌گویند.

بر همین اساس می‌توانیم منحنی بروکنر یا عزم حمل Mass Haul رو حساب کنیم. عزم حمل برای تفسیر عملیات خاکی راه استفاده می‌شود و عبارت است از فاصله حمل خاک ضربدر حجم آن‌که بر اساس آن می‌توان بالانس عملیات خاکی راه را محاسبه کرد. روی این منحنی، می‌توان محل تأمین خاک: قرضه  Borrow pit یا محل انباشت خاک مازاد: دپو، Dump Siteیا Dépôt را هم تعیین نمود.

بعد با توجه به این استعداد و توانمندی خوبی که نرم‌افزار سیویل‌تری‌دی CIVIL 3D در این زمینه دارد، می‌توانیم تمام نقشه‌ها رو به‌صورت اتوماتیک تولید کنیم. قطعاً تولید خودکار، یک مزیت خیلی مهم و خاص برای سیستم‌های تولید مدارک اتوماتیک و مکانیزه است.

در قسمت بعدی به‌عنوان یک توضیحات جنبی می‌خواهیم بحث بربلندی، superelevation یا دِور Le dévers رو مطرح کنیم، چگونه بربلندی به لحاظ مباحث هندسی تعریف می‌شود، شرایط آیین‌نامه‌اش چیست و خلاصه آنکه چگونه آن را می‌توانیم در نرم‌افزار سیویل‌تری‌دی CIVIL 3D اعمال کنیم. بر اساس طول اعمال بربلندی و محل چرخش روسازی، نرم‌افزار پروفیلی از میزان تغییرات شیب عرضی برای اعمال بربلندی را گزارش خواهد کرد.

 با مرور کردن این مطلب، مبحث طراحی جاده به‌طور کامل تمام می‌شود؛ شما الآن آماده هستید که اولین پروژه‌تان رو انجام بدید: پروژه شماره دو. پروژه دوم، یک پروژه بسیار ساده ست و هدف از آن این است که تمام آنچه تا اینجا آموخته‌اید رو، یعنی شامل مبحث طراحی جاده، از صفر تا صد و حتی شامل بربلندی را، روی یک مثال کوچک خودتان حل کنید. لیست کوپاژ عملیات خاکی راه و عزم حمل را به دست آورید و در گزارش نهایی خود ارائه کنید.

در این راه پشتیبان‌های دوره کمکتان خواهند کرد و شما با این کار یک پروژه واقعی، یک جاده دسترسی واقعی رو طراحی خواهید کرد.

اگر دوست دارید موفق باشید، اگر دوست دارید یک جاده واقعی رو طراحی کنید و اگر این مباحث برایتان شیرین است لطفاً با استفاده از لینک زیر در سومین دوره جامع طراحی سیویل مجتمع‌های صنعتی و نفتی ثبت‌نام کنید.

درصورتی‌که سؤالی راجع به بربلندی و احجام عملیات خاکی راه دارید، لطفاً در بخش کامنت‌ها، اعلام کنید.

موفق و پیروز باشید

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟